zondag 19 juni 2016


 5 VWO

Bauhaus, Zelfportret, Surrealisme, Futurisme


Opdracht 4: Futurisme
Futurisme (SE-opdracht, A4-vel, acrylverf)
De laatste opdracht die wij dit schooljaar kregen, was het futurisme. Het futurisme staat bekend om de verheerlijking van lawaai, beweging, techniek en oorlog.
Het futurisme was op de toekomst gericht, en gekant tegen de tradities van de 19e eeuw.  Het idealiseerde alles wat modern, nieuw en snel was. Men bewonderde de schoonheid van het machinetijdperk. De uitvinding van elektriciteit (straatverlichting), stoommachines, auto's, treinen, trams, de eerste vliegtuigen, radio en telegrafie, kunststoffen, fotografie en de film veranderen de wereld in hoog tempo. De kracht en energie van een geïndustrialiseerde samenleving vormden de inspiratiebron voor kunstenaars.
Het futurisme kwam in opstand tegen gevestigde normen en waarden, riep op tot de vernietiging van alles wat traditie was. Oude waarden en normen moesten de prullenbak in. Zij wilden zich alleen nog maar met de toekomst bezighouden (het Italiaanse futura = toekomst).

In mijn werk heb ik enkele aspecten van het futurisme verwerkt. Zo heb ik een mens in een loopgraaf laten duiken. Ondertussen wordt deze persoon bekogeld met "kanonkogels".
In mijn collage is deze persoon mijn nichtje, die ik afgelopen zomer heb gefotografeerd.
COLLAGES



INSPIRATIE




Opdracht 3: Surrealisme 
Surrealisme (doek, acrylverf)
Het surrealisme is een kunststroming in de moderne kunst ontstaan als literaire stroming in het begin van 1920. Surrealisten stellen vaak beelden samen in absoluut onverwachte, verrassende, zo niet schokkende combinaties. Ze proberen hun fantasie zo veel de vrije loop te laten. Ze schilderen bijvoorbeeld droombeelden. Automatisch tekenen is ook een manier om je fantasie te tonen.
Make-up heb ik in dit werk als terugkomende element gebruikt. Zo heb ik lippenstift, mascara en parfum in het schilderij verwerkt. 

SCHETSEN





INSPIRATIE 




Opdracht 2: Zelfportret


Zelfportret 
Met de houtskool in de hand, ging V5 aan de slag met het teken van het zelfportret. De opdracht was dat je een foto van jezelf op een A3-vel ging natekenen met houtskool. Nadat alles was uitgetekend, kon je je kwasten en het zwarte en witte verf pakken. Het was de bedoeling dat je in je zelfportret je handschrift naar voren liet komen, met toetsen schilderen, grove penseelstreken.
Zelfportret - Foto (toen nog met lang haar)
Opdracht 1: Bauhaus 
Bauhaus (Nog niet af. Na de schoolexamens zal ik deze opdracht afmaken)
Dit was onze eerste opdracht die wij kregen. Het was de bedoeling dat je vijf dansers ging schilderen in de stijl van het Triadisch Ballet. Schlemmer besteedde in zijn lessen aan het Bauhaus vooral aandacht aan de verhouding tussen mens, ruimte, vorm, beweging, kleur en licht. Hij beschouwde de spelers in de eerste plaats als vormen. Door stylering van de kostuums en door maskers maakte hij ze tot bovenpersoonlijke types.
Ik vond het leuk om verschillende culturen in deze opdracht te verwerken. Zo heb ik kenmerken van elk continent geschilderd.
INSPIRATIE





Geen opmerkingen:

Een reactie posten